Neljännessä katsauksessa katsotaan naisen kuvia ja matkustetaan Balkanille

pipsa-lonka-nelio

 

Sivulla uusi kattaus artikkeleita, kritiikkejä ja keskustelunavauksia itsenäisyyspäivän ratoksi.

Viimeinen tango Pariisissa-elokuvaa (1972) tehdessään Bertolucci ja Brando raiskasivat toisen pääosan esittäjän, 19-vuotiaan Maria Schneiderin, jotta saivat elokuvalle tallennettua aidon reaktion. Asia nousi laajalti esille vasta nyt. Kulttuurin norsunluutornin neljännessä katsauksessa katsotaankin naisen kuvia näyttämöllä ja valkokankaalla. Sivulla on juttuja muun muassa naisten ja miesten masturbaation eroista, narsismista taiteessa sekä siitä, voiko taidetta ja muotia erottaa toisistaan.

Muodin kulttuurihistoriaa valottaa keskustelu Neuvostoliiton muodista. Anna-Kaari Hakkaraisen high-life -romaani Kristallipalatsi (2016) liikkuu muodin maailmassa ja kertoo elämän esittämisestä, siitä löytyy paljon kiinnostavia arvioita ja keskusteluja.

Somea kommentoidaan parhaillaan useammassakin esityksessä, kuten Teatteri Jurkan Snapissä ja Ylioppilasteatterin XL-esityksessä. Mutta liittyvätkö vain nuoret ja some erottamattomasti yhteen? Mitä tapahtuu, kun nuoret nähdään vain somen uhreina?

Lisäksi neljännessä katsauksessa mietitään, miksi Balkan kiinnostaa juuri nyt. Nuoren Voiman uusin numero on Balkan-aiheinen. Maria Säkö kirjoittaa Belgradin teatterifestivaalilta ja elokuvakriitikko Antti Selkokari puolestaan Balkanin suurimpiin kuuluvalta elokuvafestivaalilta Thessalonikista. Sivumennen-podcastissa arvioidaan Pajtim Statovcin romaania ja blogeista löytyy useita linkkejä Balkan-aiheisiin kirjoihin, muun muassa Jani Saxellin Sotilasrajan unet -romaanin arvioon. Critical Stages-verkkolehdessä sekä Maska-lehdessä uutta asiaa Balkanin teatterista.

Katsaus julkaistaan pian!

Kannattaa aloittaa vaikka tästä: näytelmäkirjailija Pipsa Lonka piti Laadukas lastenteatteri -seminaarissa puheenvuoron lastenteatterin merkityksestä ja ehdotti toimenpiteitä lastennäytelmän kehittämiseksi. Jatka lukemista täältä.